1,5 maand verder - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lisa Gorter - WaarBenJij.nu 1,5 maand verder - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lisa Gorter - WaarBenJij.nu

1,5 maand verder

Blijf op de hoogte en volg Lisa

20 Augustus 2015 | Australië, Sydney

Jeetje wat gaat de tijd toch snel! Ik ben al weer ongeveer anderhalve maand in Sydney, en ondertussen zit ik ook alweer in de vierde week van school! Het was wel even wennen om begin augustus alweer in de collegebanken te zitten, maar inmiddels zit ik weer helemaal in het oude vertrouwde schoolritme. Het systeem is hier niet echt anders dan in Maastricht, je hebt lectures en tutorials. Het grootste verschil is dat mijn klassen een stuk kleiner zijn, ik heb vaak maar 15 mensen in mijn lecture! Dit zijn dan ook vaak Australiërs die geïnteresseerd zijn in Europese politiek en geschiedenis, want waarom zou je European Studies in Australië gaan studeren als Europeaan?;) Wat ik zoal gedaan heb in de paar weken dat ik hier ben is dat ik heel veel van Sydney heb gezien, zowel op cultureel- als op uitgaansgebied haha! Vorig weekend ben ik op een surfkamp geweest in Gerringong, zo'n 2,5 uur ten zuiden van Sydney. Dit was echt héél erg gaaf en ik ga zeker nog vaker surfen! (surfen in de winter? Het is hier 20 graden joh!) Verder ga ik waarschijnlijk volgend weekend een dagtrip maken naar de Blue Mountains, een soort natuurpark wat super mooi schijnt te zijn. Op de terugweg stoppen we in een wildlife park, waar we koala's, en je raad het al, KANGOEROES kunnen zien, fotograferen en soms zelfs aaien! Foto's volgen natuurlijk!

Wat ik verder nog wil vertellen:

- Misschien hebben jullie wel eens van TimTams gehoord: het "nationale" koekje van Australië! Ik was behoorlijk sceptisch, want zo geweldig kan een koekje toch niet zijn? Nou, wel dus! Het bestaat uit twee laagjes biscuit met chocolade er omheen, en tussen die biscuits heb je oneindig veel soorten vulling: aardbei, kokos, salted caramel.. zelfs "limited editions!" Dus als ik terug kom naar Nederland hoop ik dat ik nog wat ruimte in mijn bagage heb voor de TimTams!
- Ik ben hier tot nu toe nog helemaal geen enge beesten (en vooral spinnen) tegengekomen. Afkloppen!
- De uitdrukking "shrimp on the barbie" word hier echt nooit gebruikt. Alle locals die ik tot nu toe ben tegengekomen en heb ondervraagd over dit onderwerp (ja, echt) zeggen dat ze 1. niet eens Shrimp zeggen, maar "Prawn" en 2. de uitdrukking is bedacht door buitenlanders die dachten dat ze grappig waren.
- Het feit dat ze hier aan de linkerkant van de weg rijden blijft lastig. Wat ook lastig is, is aan de linkerkant van de trap lopen en het feit dat de roltrappen in winkelcentra ook omgekeerd zijn. Wat dan wel weer vreemd is, is dat je als je eenmaal op de roltrap bent aan de rechterkant moet staan en mensen links moeten passeren, zoals in Nederland. Met oversteken kijk ik vaak nog steeds in beide richtingen om zeker te zijn dat ik het overleef haha!

- Over oversteken gesproken, je hebt hier amper tijd om over te steken. De stoplichten zijn maximaal 5 seconden groen, en dan heb ik het niet over het oversteken van de dorpsstraat in Groesbeek maar een 6-baans weg in het centrum van Sydney. Ik vraag me elke keer af hoe oude omaatjes de oversteek zouden overleven, maar ik heb er tot nu toe geen gespot die zo dapper was om het te proberen.

-Het Australische woord voor "Slippers" is niet "flip-flops" zoals in Amerika, maar "Thongs.." Aangezien dit voor ons "String" betekent, kan dit nog wel eens tot genante, maar hilarische momenten leiden.

- Het is hier heel normaal om wijn uit een doos te drinken, het heet dan "Goon." Je hebt het in tientallen smaken en het word vooral gedronken omdat het zo goedkoop is (a.k.a. door studenten dus) Het is eigenlijk gewoon normale wijn, maar als het in een doos zit word het Goon.

- Elke buitenlander die in Australië komt moet het proberen: VEGGEMITE. En elke buitenlander die in Australië komt denkt dat het werkt zoals appelstroop of Nutella: je smeert je hele boterham er mee vol. Vervolgens probeer je een hapje en kom je tot de conclusie dat het ontzettend smerig is en eet je het nooit meer. De locals lachen je dan uit (ik weet dit omdat ik zelf door dit proces ben gegaan) en laten je zien hoe het echt moet: je toast een snee brood, smeert er veel boter op en een mespuntje Veggimite. Geen wonder dat je zo een jaar met zo'n pot doet.. Als je het op deze manier doet is het nog steeds niet echt feest, maar wel een stuk beter!

- Over brood gesproken, ik mis het Nederlandse niet-vierkante volkoren brood! Al het brood hier is vierkant en wit, en als het al "whole grain" is, is het witbrood gemengd met wat tarwe. Dit is waarschijnlijk zo omdat de meeste Australiërs alleen maar toast eten..

- De campus hier, is bijna een dorp! Er zijn restaurants, een doktor, apotheek, zelfs een pub/discotheek! Het duurt 15 minuten om van het ene naar het andere eind van de campus te lopen, en met een beetje pech heb je net twee lessen aan beide kanten van de campus.. gelukkig heb ik geluk met mijn rooster en red ik het om overal optijd te zijn.

- Isolatie, zo heb ik gemerkt, is niet echt iets waar de Australiërs zich druk om maken. Laat ik nou net in Sydney aankomen in een van de koudste winters in 70 jaar.. Ze doen hier aan geen enkele vorm van duurzaamheid: enkel glas, geen zonne-of windenergie, geen gescheiden afval en..

-plastic tasjes in de supermarkt! ik had toevallig een Albert Heijn Hamsterweken boodschappentas in mijn koffer zitten waar mijn schoenen in zaten, dus ik dacht laat ik eens boodschappen gaan doen. Ik werd me toch raar aangekeken! (niet alleen vanwege de grote hamster op mijn tas haha!) Het is namelijk zo dat al je boodschappen hier in plastic tasjes worden gedaan, met als gevolg dat je voor je wekelijkse boodschappen al gauw met zo'n 10 plastic tasjes thuis komt, als je al niet de pech hebt dat ze onderweg scheuren vanwege het gewicht.

- Als begroeting word hier vaak "Hey, how are you?" gebruikt. Cassières, Leraren, iedereen gebruikt het. In het begin denken mensen dan dat de Australiërs echt ontzettend aardig zijn en vragen naar hoe het écht met je gaat, en beginnen dan vervolgens uit te leggen dat het prima gaat, of juist niet en ze er een zware dag op hebben zitten.. het probleem is dat het puur een beleefdheid is, zoals we in Nederland "Hallo" zeggen, zeggen ze hier Heyhowryou? En moet je dus gewoon "Hey" terug zeggen, maar het voelt nog steeds raar om de vraag te negeren..

Dat was het tot nu toe, ik denk dat jullie genoeg te lezen hebben en als me iets te binnen schiet schrijf ik dat de volgende keer op! Verder ga ik nog wat foto's en als het lukt een video toevoegen dus die kunnen jullie nog bekijken mocht je willen!

Liefs! Lisa

  • 26 Augustus 2015 - 17:09

    Janet Gorter:

    Hee hallo,
    Leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent. Wij zijn net terug van een week bij bennie en karin.
    Jamy en jan waren ook mee. erg leuk gehad daar. Leuke foto's van het surfen en van de stad bij nacht.
    Verder schijnt hier de zon volop, en kan het erg warm zijn.heel veel plezier daar nog en veel groesbeekse groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 November 2015

Eerste week van mijn roadtrip

16 November 2015

Eerste week van mijn roadtrip

01 November 2015

(toch nog niet helemaal) zomervakantie!

08 Oktober 2015

Bali!

25 September 2015

Time flies when you are having fun!
Lisa

Voor een half jaar in Sydney, Australië om te studeren aan de University of New South Wales (UNSW)

Actief sinds 09 Juli 2015
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 6626

Voorgaande reizen:

09 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: