Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lisa Gorter - WaarBenJij.nu Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lisa Gorter - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having fun!

Door: Lisa Gorter

Blijf op de hoogte en volg Lisa

25 September 2015 | Australië, Sydney

Hey Y'all!

Het bijhouden van mijn blog gaat tot nu toe nog niet zo heel geweldig. Dit komt niet doordat ik niks meemaak hier (in tegendeel!) maar doordat ik ontzettend druk heb met school. In Maastricht had ik meestal 2 grote vakken en een "skills" vak, maar hier heb ik 4 grote vakken tegelijk! Dat betekent zo'n 200 bladzijden leeswerk per week, veel tussentijdse toetsen, presentaties en natuurlijk de end-of-semester exams. Tenminste, dat dacht ik.. Maar op mijn faculteit (die van arts- and social sciences) doen ze niet aan eindtoetsen, ze vinden het hier leuk om studenten dood te gooien met tussentijdse dingen.. Hierdoor heb ik geen examens (die in de eerste 3 weken van november zijn) maar wel 3 grote essays en 4 toetsen in de laatste 2 weken van school. Dit betekend dus dat mijn "zomervakantie" (ja echt) begint eind oktober!

Gelukkig hoef ik aan alle stress die de laatste schoolweken met gaan opleveren de komende 10 dagen niet te denken, het is hier namelijk mid-semester break! (Ookal valt het in week 10 van de 13). Alle exchange studenten noemen het de Australische variant van Spring Break, wat heel vreemd is aangezien het hier eind september is. Sommige van jullie weten al wat mijn plannen zijn: ik vlieg namelijk morgen voor 10 dagen naar Bali! Samen met 6 andere exchange studenten hebben we een super mooi huis met zwembad gehuurd in Uluwatu. We zijn van plan veel te zien van het eiland en natuurlijk ook om een beetje de stress van de afgelopen weken er uit te feesten ;) er gaan zo ongeveer 8 verschillende groepen exchangers naar Bali dus we gaan zeker met wat mensen meeten daar. Foto's en een nieuwe blog volgen natuurlijk snel na de vakantie!

Voor de oplettende lezer, de mid-semester break valt in week 10 van de 13.. Ik typ dit nu aan het einde van week 9, wat betekend dat er dus nog maar 4 weken in totaal zijn, waarvan 3 weken op de uni! En dat terwijl veel van jullie pas net zijn begonnen.. De tijd is echt ontzettend snel gegaan en ik zou eerlijk gezegd nog wel iets langer willen studeren (ja, echt!) maaaaar het heeft ook zijn voordelen: ik kan 2,5 maand gaan reizen! Echt concrete plannen heb ik nog niet, maar er staan wel enkele dingen op mijn lijstje die ik graag zou willen zien:
- de Oostkust van Australië (en het Great Barrier Reef!)
- Melbourne en Canberra
- Nieuw-Zeeland (maar eerst "The Hobbit" en "Lord of the Rings" kijken)
- Tasmanië
- Fiji

Helaas is er geen tijd (laat staan geld, haha!) voor om dit allemaal te gaan doen, dus ik zal keuzes moeten maken. Maar eigenlijk zijn dit vooral luxeproblemen;)

Verder nog wat observaties over het leven hier in Sydney:

- Iedereen is geobsedeerd door het programma "the Bachelor." Ik geloof dat dit ooit ook in Nederland is uitgezonden en het gaat over een vrijgezelle man die de liefde van zijn leven moet kiezen uit de kandidates (erg intelligent programma, I know). Er is nu ook een omgekeerde variant: "the Bachelorette." In zo ongeveer alle bushokjes hangen posters en op elke bus die in de stad rijd zie je de afbeelding van de bachelorette groot afgedrukt. Ook is het in elk reclameblok en na elke aflevering basten twitter en facebook los over alle drama's die er gebeuren. Ikzelf vind de ophef over het programma leuker dan de show zelf ;)

- Hier in Australië noemen ze "rozijnen" "sultanas." Dit was erg vreemd om te horen voor mij, omdat wij in Nederland natuurlijk de koekjes hebben die sultanas heten
- Een ander woord dat ik hier geleerd heb is "Heaps." De Australiërs gebruiken het in ongeveer elke zin en het betekend "heel erg." Een voorbeeldje is "I had heaps of fun last night" Ik vrees dat dit woord langzaam maar zeker ook in mijn vocabulaire begint te sluipen, oops!

- Voor de mensen die het niet gewend zijn om zo'n grote universiteit te hebben als hier (ik dus): de bibliotheek heeft hier 10(!) verdiepingen. Toen ik voor het eerst aankwam op de campus dacht ik dat dit een van de lesgebouwen was of het gebouw met alle kantoren, maar het is dus écht de bieb. Er zijn 8 liften, en vaak moet je zo'n 5 minuten wachten voor er überhaupt een lift is omdat er zoveel mensen tussen de verschillende verdiepingen switchen. Heel iets anders dan de 3-verdiepingen tellende bieb in Maastricht, dus!

- Ze gooien hier gewoon het hele centrum voor jaren op slot voor werkzaamheden. Ik geloof dat ze een Light Rail willen installeren. Het probleem is dat het centrum van Sydney enorm groot is en een enorme chaos, dus deze afsluiting heeft grote gevolgen voor iedereen. Waar het normaal al zo'n 25 minuten kost om van de ene naar de andere kant van het centrum te komen (met de bus), kost dat nu al gauw zo'n 40 minuten!

- Wat me tot mijn volgende punt komt, de infomatievoorzieningen hierover zijn ongelofelijk slecht. Vooral wat betreft de bussen: ik ging laatst naar het centrum met een vriendin maar de bus reed een totaal andere route dan gepland, maar het was nergens aangekondigd. Gevolg was dat we onze aansluitende bus misten en lang moesten wachten op een volgende.

- Nu ik het toch over bus ergernissen heb: er zijn hier geen schermen in de bus die je vertellen waar je bent. Er is ook geen stem die de haltes omroept. De eerste keer dat je de bus in komt ben je dus compleet in de war, want je hebt geen idee waar je naar toe moet. Er is eigenlijk maar 1 oplossing hiervoor: Google Maps openen, je route uitstippelen en constant je locatie vernieuwen om te zien of je er al bijna bent. Niet handig als de batterij van je telefoon bijna leeg is..
Waar wij qua Nederlanders wel iets van kunnen leren is van de mensen in de bus. Hier zit iedereen standaard aan het raam (en NIET met zijn/haar tas op de stoel ernaast) zodat er altijd plek is voor iedereen. In Nederland is het vaak genoeg zo dat mensen moeten staan omdat anderen de stoelen bezet houden met hun stoel.. Ook staan mensen hier veel eerder op voor anderen in de bus.

Ik ga het hier helaas bij laten aangezien ik mijn koffer nog moet pakken! En ohja, sorry voor alle spelfouten in de vorige (en waarschijnlijk ook deze) blog. Het overschakelen naar het Nederlands als je alleen maar Engels praat, schrijft en typt blijft soms lastig! (en D/T fouten zijn snel gemaakt;) ) Jullie lezen snel meer over mijn vakantie!

Lisa

  • 25 September 2015 - 14:15

    Janet Gorter:

    Hallo lisa,
    Ik vind het erg leuk om te lezen hoe het met je gaat daar.ik wens je een hele fijne vakantie en veel plezier nog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 November 2015

Eerste week van mijn roadtrip

16 November 2015

Eerste week van mijn roadtrip

01 November 2015

(toch nog niet helemaal) zomervakantie!

08 Oktober 2015

Bali!

25 September 2015

Time flies when you are having fun!
Lisa

Voor een half jaar in Sydney, Australië om te studeren aan de University of New South Wales (UNSW)

Actief sinds 09 Juli 2015
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 6630

Voorgaande reizen:

09 Juli 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: